تومور قاعده جمجمه

قاعده جمجمه

قاعده جمجمه در حقیقت پایین ترین قسمت جمجمه است که قسمت های بسیار مهمی از مغز و ساقه مغز در این قسمت قرار دارند. در واقع بخش های مهمی از نخاع، اعصاب اصلی جمجمه (۱۲ عصب اصلی)، سینوس ها، چشم و رگ های بسیار مهم داخل بدن که از طریق گردن وارد مغز می شوند، از طریق قاعده جمجمه عبور می کنند در نتیجه هر بیماری در این ناحیه مانند عفونت و تومور قاعده جمجمه مانند تومورهای خوش خیم یا بدخیم را درمان کرد که این تومورها  باعث می شوند که روی اعصاب و رگ ها فشار وارد شود و در نتیجه علائم مختلفی را برای بیمار ایجاد کنند.

تومور-قاعده-جمجمه

تومورهای قاعده جمجمه

تومورهای قاعده جمجمه شامل تومورهای خوش خیم و بدخیم هستند.

تومورهای بدخیم علاوه بر اینکه در آن ناحیه بیماری ایجاد می کنند به سایر قسمت های بدن هم متاساز می دهند. تومورهای خوش خیم هم علی رغم اینکه متاساز نمی دهند ولی با توجه به اینکه آن ناحیه که ناحیه ای کوچک، پرتراکم و پر از عروق و اعصاب حیاتی بدن است فشار روی این قسمت ها وارد می کنند و باعث بروز اختلالاتی می شوند.

عفونت های این ناحیه هم به صورتی هستند که باعث می شوند هم بر روی عروق و اعصاب آسیب وارد شود و هم از طریق سینوس ها، چشم، نخاع ممکن است عفونت این ناحیه را دربگیرد و به داخل مغز انتشار یابد و در نتیجه زندگی فرد را مختل نماید.

درمان تومور قاعده جمجمه  نیازمند تبحر بالای متخصص می باشد. دکتر صفدریان متخصص گوش و حلق و بینی در قزوین مشاورات قبل از جراحی قاعده جمجمه را برای بیماران خود ارائه می دهد تا اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان تومور قاعده جمجمه

در گذشته تومورها و بیماری های ناحیه جمجمه بسیار سخت درمان می شدند ولی با آمدن آندوسکوپ انقلاب جدیدی در درمان تومورهای قاعده جمجمه به وجود آمد و جراحی قاعده جمجمه آسان تر شد.

جراح بینی با استفاده از دستگاه آندوسکوپ از طریق بینی وارد قاعده جمجمه می شود و در نتیجه تومورهای بدخیم یا خوش خیم و عفونت های قاعده جمجه می توانند درمان شوند.

در حقیقت با استفاده از آندوسکوپی سینوس و آندوسکوپی قاعده جمجمه می توان بسیاری از این تومورها را درمان کرد.

به طور کلی قاعده جمجمه را به سه قسمت قدامی قاعده جمجمه، قسمت میانی و قسمت خلفی تقسیم بندی می کنند. بیماری های عمده قسمت قدامی جمجمه از طریق آندوسکوپی سینوس قابل درمان هستند به عبارتی دیگر به وسیله آندوسکوپ از طریق سینوس هایی که داخل جمجمه و پشت بینی هستند می توان وارد قاعده جمجمه شد و تومورهای نخاعی، تومورهای مربوط به هیپوفیز و تومورهای مربوط به مغز را درمان کرد.

انواع آدنوم های هیپوفیزی

از شایع ترین تومورهایی که در این ناحیه با آن درگیر هستیم تومور آدنوم هیپوفیز است که با وجود خوش خیم بودن، اثر فشاری آن باعث می شود که هم مشکلات فشاری روی قسمت های مختلف ایجاد کند و هم باعث بروز علائم ترشحی شود.

در حقیقت آدنوم های هیپوفیز به دو دسته تقسیم می شوند:

• آدنوهای ترشحی:  این نوع آدنوم ها هورمون هایی را ترشح می کنند که در خانم ها باعث اختلالات قاعدگی و اختلالات شیردهی می شود و در آقایان باعث اختلالاتی در قوای جنسی می شود.
  • آدنوم های غیر ترشحی: این آدنوم ها غیر ترشحی هستند ولی همینطور که رشد می کنند روی قسمت های مختلف جمجمه و هیپوفیز فشار وارد می کنند و در نتیجه باعث بروز اختلالات بینایی و اختلالات مربوط به فشار روی قسمت های مختلف اطراف هیپوفیز می شوند و فرد را با علائمی مواجه می کنند.

نتیجه گیری

گرچه در گذشته درمان بیماری های مانند تومور قاعده جمجمه و آدنوم های هیپوفیزی بسیار سخت بود اما در حال حاضر جراح بینی با استفاده از تکنولوژی آندوسکوپی سینوس به راحتی از طریق بینی و سینوس ها می توان به راحتی وارد قاعده جمجمه شد و آدنوم هیپوفیزی را درمان کرد و روند جراحی قاعده جمجمه بسیار راحت ترشده است. دکتر فرشید صفدریان جراح بینی در قزوین جراحی قاعده جمجمه را با به کار بردن روش هایی نوین انجام می دهند.

یک × 3 =