جایگزین تامپون در جراحی بینی

فیتیله یا تامپون چیست؟

فیتیله، پارچه یا پنبه ای است که به طول های مختلف وجود دارد، بستگی به تشخیص پزشک و نوع جراحی متفاوت است و به صورت لول شده برای جلوگیری از خون ریزی در بینی گذاشته می شود.

در جراحی های بینی و جراحی های زیبایی بینی، اگر جراحی تحاجمی نباشند، آسیب کمتری به مخاط بینی وارد می شود، معمولا از تامپون یا فیتیله استفاده نمی شود. و معمولا بهترین جراح ببینی، روش هایی را انتخاب می کنند که کمترین درد عارضه را داشته باشد.

درگذشته در اکثر جراحی های بینی از تامپون استفاده می کردند اما امروزه ب این شکل نیست.زیرا تامپون باعث می شود: راه بینی بسته شده ونمی توان نفس کشید و گلو ممکن است خشک شود.

دربرخی جراحی ها، از اسپلینت داخلی استفاده می کنند، در این حالت بیمار به راحتی می تواند نفس بکشد و پس از یک الی دو هفته آن را درمی آورند.

بسیاری از افراد سوال می کنند تامپون چیست و آیا باید بعد از جراحی بینی از آن استفاه کرد؟ و..

به طور کلی تامپون، یک گاز معمولی است که به صورت رشته ای، پنبه کوچک و لوله ای شکل که به پماد چرب آغشته شده است را در پایان عمل، داخل بینی می گذارند .( معمولا با توجه به نوع جراحی طی چند روز تامپون را در می آورند.)

اما امروزه گازبسیار کوچکی دربینی گذاشته واین گاز، خون های جمع شده را جذب کرده تا لباس بیمار خونی و  کثیف نگردد.

جایگزین-تامپون-جراحی-بینی

بسیاری از افراد شنیده اند که ، تامپون تاثیر در چسبندگی دارد!

اما به این صورت نیست و تاثیری درچسبندگی بعد از عمل ندارد و چسبندگی اگر ایجاد شود به دلیل تکنیک جراحی می باشد.

تامپون و روش های مدرن جایگزین آن چه کار می کند؟

بعد ازعمل بینی، فضای مرده ای بین پوست و بافت اسکلتی ایجاد می شود و اگر از دو طرف فشار وارد شود، این فضا ازبین می رود  و از داخل نیز فشارمی آورد تا خون و مایعات جمع نشود، در غیر این صورت ممکن است با گذشت زمان، دربینی بافت تشکیل شود و بینی به مرور شکلی متفاوت پیدا کند. به طور کلی ، کمک به بهبود نتیجه جراحی می کند.

آیا کشیدن تامپون درد دارد؟

اگر به ناچار و طبق شرایط ، فیتیله بلند در بینی بگذارند ، ممکن است در حین کشیدن، اندکی درد داشته باشد که در اکثر مواقع به این صورت نیست.

و یا اگر فیتیله مدت زیاد در بینی بماند، پماد خشک شده و کشیدن آن ممکن است دردآورباشد. این مورد هم در اکثر مواقع اتفاق نمی افتد.

جراحی بینی از حساس ترین جراحی هامی باشد که نیازمند تبحر بالای متخصص می باشد. دکتر فرشید صفدریان متخصص گوش و حلق و بینی در قزوین مشاورات قبل از جراحی بینی در قزوین را برای بیماران خود ارائه می دهد تا اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

اکثر جراحان فیتیله کوچک می گذارند، بنابراین دردی متوجه بیمار نمی شود.

زمانی که تیغه بینی اصلاح شود، دراین مواقع برای صاف نگه داشتن آن، جراحان وسیله ای به نام آتل داخلی که به شکل حلال بوده و یک طرفش صاف است را در دوطرف بینی قرار می دهند و آتل به صاف نگه داشتن آبینی ،کمک می کند.

به طور کلی اگرفرد بتواند آتل را تمیز نگه دارد ، تنفس راحت تر است و مشکل خاصی ایجاد نمی کند و همین طور خارج کردن آن نیز درد اندکی دارد که به هیچ وجه آزاردهنده و نگران کننده نیست.

در آخر:

با گذشت زمان، ابزارها و وسایلی مدرن به وجود می آیند که درد و آسیب کمتری را به بیمار وارد می کنند و حتی در برخی موارد بیمار پس از یک جراحی زیبایی بینی هیچگونه دردی را متحمل نخواهد شد.