سردرد بعد از عمل بینی

به طور کلی سردرد درهنگام بروز تورم و با افزایش فشار بر روی اعصاب ایجاد می شوند و در پاسخ این تغییر فشار، یک سیگنال درد به مغز ارسال شده و بیمار سردرد را تجربه می کند. سردرد پس از جراحی بینی و یا هر نوع جراحی دیگر زیاد مشاهده شده است، اما علت آن چیست؟ چگونه می توان از بروز سردرد بعد از عمل جلوگیری کرد؟ در ادامه مطلب نکات مهمی درباره سردرد بعد از عمل بینی بیان خواهد شد.

دکتر فرشید صفدریان جراح بینی در قزوین و فوق تخصص(فلوشيپ)جراحي بيني و سينوس می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

انواع سردرد بعد از جراحی بینی

انواع مختلفی سردرد وجود دارد که از سردردهای خفیف تا شدید متغیر است و دلایل زیادی می تواند منجربه سردرد شود.

این بسیار عادی است که بعد از عمل و جراحی، سردرد را تجربه کنید و حتی راه های درمانی متفاوتی برای آن ارئه می شود.

چه عواملی منجربه به ایجاد سردرد بعد از جراحی بینی می شود؟

• سردرد به علت بیهوشی : یکی از شایع تری دلایل برای بروز سردرد بعد از عمل بینی، بیهوشی و بی حسی موضعی است. بسیاری از سردرد ها به دلیل تغییر درفشار ستون فقرات ایجاد می شود.

اما سردردهایی که بعد از بی حسی موضعی ایجاد می شود، معمولا پس  از یک روز بهبود می یابد.

• سردرد به علت نوع جراحی: نوع جراحی انجام شده می تواند در بروز سردرد خفیف تا شدید، موثر باشد. اکثر جراحی ها منجربه سردرد می شود اما برخی از آن ها از جمله :

سردرد بعد از جراحی مغز و جراحی هایی که به سر و یا مغز ممکن است فشار وارد کند، بیمار ممکن است دچار سردرد شود.

سردرد بعد از جراحی سینوس : پس از جراحی سینوس، ممکن است سینوس ها دچار التهاب باشند و می تواند فشاری را وارد کرده و منجربه سردرد شود.

سردرد بعد از جراحی دهان، جراحی های دهان و دندان نیز می تواند باعث بروز سردرد شود.

علاوه بر سردردهای ناشی از بیهوشی و نوع جراحی، برخی از عوامل دیگر نیز منجربه سردرد پس از عمل جراحی بینی می شوند مانند:

• نوسانات فشار خون
  • استرس و اضطراب بیمار
  • کم خوابی و یا به هم ریختن خواب
  • درد های حاصل از جراحی
  • کمبود آهن
  • کمبود آب
  • و..

سردرد-بعد-از-عمل-بینی

چگونه می توان از سردردهای بعد از عمل بینی پیشگیری کرد؟

همانطور که گفته شد، سردرد یک اثر جانبی و اغلب طبیعی پس از هر نوع جراحی است، اما امروزه روش های فراوانی برای پیشگیری و درمان سردرد بعد از عمل بینی ، ارائه شده است.

راه های درمانی برای برای تسکین و پیشگیری از سردرد بعد از جراحی بینی

• دارو های مسکن که پزشک توصیه می کند.
  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • استراحت و خواب کافی
  • کمپرس سرد جهت کاهش التهاب و فشار
  • کاهش استرس و نگرانی

سردرد بعد از عمل بینی چه زمانی خطرناک است؟

سردرد پس از هر نوع جراحی رایج است  واکثر بیماران آن را تجربه می کنند، اما در صورتی که بیمار، توصیه های پزشک را قبل از جراحی بینی و بعد از جراحی بینی انجام دهد، این سردردها و دیگر عوارض جانبی بسیار کاهش می یابدو

اما در صورتی که سردرد طی چند روز کاهش نیابد و حتی بدتر شده  وطاقت فرسا شود، بهتر است به بهترین جراح بینی و یا پزشک خود مشورت کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

دو × 1 =