علائم و کنترل بیماری رینیت آلرژیک

بیماری رینیت آلرژیک و یا سینوزیت حساسیتی

این بیماری به دو صورت مفصل  غیر فصلی است که ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم در سرساسر جهان به آن مبتلا هستند و التهاب مخاط بینی است، در ادامه مطلب علائم این بیماری و نحوه درمان و کنترل بیماری رینیت آلرژی بیان خواهد شد.

علائم بیماری رینیت آلرژی چیست؟

• آبرزیش بینی
  • گرفتگی بینی
  • عطسه
  • خارش گلو
  • خارش چشم
  • خارش بینی
  • و به طور کلی علائمی که در مواجه با محرک خارجی ممکن است ایجاد گردد و موجب آزاد فرد شود.

همانطور که گفته شد بیماری رینیت آلرژی یا سینوزیت حساسیتی، به دو صورت فصلی و غیر فصلی است و تفاوت های مهمی بین آن ها وجود دارد که اکثر این تفاوت ها ناشی از محرک های خارجی آن ها می باشد.

علائم-کنترل-بیماری--رینیت--آلرژیک

علائم-کنترل-بیماری–رینیت–آلرژیک

رینیت آلرژی فصلی

معمولا در فصل های مایت ها و گرده ی گیاهان و موجودات میکروسکوپی، سینوس بینی را تحریک می کرده و منجربه تحریک بینی و تشدید علائم می شود و معمولا در فصل بهار و یا اواخر تابستان شدت میابد.

و افرادی که مبتلا به رینیت آلرژی فصلی هستند، در فصل بهار دچار عطسه،آبریزش بینی و گرفتگی بینی هستند.

رینیت آلرژی غیر فصلی

رینیت آلرژی غیر فصلی هیچ ارتباطی به فصل ندارد و در هرزمانی می تواند رخ دهد، اما دیگر محرک های خارجی از جمله زمانی که فرد در مواجه با دود خاص، وسایل بهداشتی، هوای خاص، برخی از لباس ها و یا حتی بعضی از پوشش ها در رخت خواب، قرار می گیرد، دچارعلائم آلرژی از جمله : آبریزش و گرفتگی بینی و عطسه و…، خواهند شد.

چگونه می توان بیماری رینیت آلرژی را کنترل کرد؟

درمان قطعی برای رینیت آلرژی در موارد کم وجود دارد اما برای درمان و کنترل این بیماری راه هایی وجود دارد:

از مهم ترین راه های درمانی برای رینیت آلرژی، اجتناب از عامل محرک است تا بیماری کنترل شود.

منظور آن است که بیمار باید عوامل محرک کننده را شناسایی کرده و سعی کند در محیط محرک قرار نگیرد تا علائم شدت نیابد.

نحوه درمان رینیت آلرژی نیاز به تخصص و مهارت بالایی می باشد . دکتر فرشید صفدریان جراح بینی در قزوین و فوق تخصص(فلوشيپ)جراحي بيني و سينوس می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

داروهای درمانی بیماری رینیت آلرژی

دارو هایی نیز برای کنترل و درمان رینیت آلرژی تجویز می شود و می توان به آنتی هیستامین ویا  کورتون و.. اشاره کرد، اما داروها باید توسط پزشک تجویز گردد.

درمان سینوزیت حساسیتی و یا رینیت آلرژی

به طور معمول برای درمان این بیماری، دکتر گوش و حلق و بینی، به اصلاح شیوه زندگی و داشتن کیفیت زندگی مطلوب توصیه می کند و همینطور روش های دارویی برای اجتناب از آلرژی  ویا کنترل آن پیشنهاد خواهد شد.

در صورتی که هر کدام از علائم رینیت آلرژی را دارید، سریعا به بهترین دکتر سینوس مراجعه کنید، تا عوامل محرک خارجی و همینطور راه های درمانی مناسب ارائه گردد و از مصرف بی رویه دارو و بدون تجویز پزشک جدا خودداری بفرمایید تا بهبودی زودتر حاصل شود.